Projektová výuka je způsob učení, při kterém školáci poznávají svět prostřednictvím reálných témat, která je zajímají. Místo toho, aby jen seděly v lavici a poslouchaly výklad, se aktivně zapojují – zkoumají, tvoří, ptají se, plánují, hledají odpovědi a spolupracují.
Školáci rozvíjejí nejen znalosti, ale i dovednosti jako je spolupráce. Učí se vyhledávat a třídit informace, také se učí s informacemi pracovat a především se učí samostatné i týmové práci. Pomocí projektové metody se u školáků rozvíjí kreativita, samostatnost nebo schopnost řešit problémy.
Děti učivo lépe chápou a pamatují si ho déle, protože ho zažívají na vlastní kůži.
Učí se v souvislostech, ne jen izolované informace.
Projekty podporují jejich zvědavost a chuť učit se.
Každé dítě si může v projektu najít svou roli – někdo rád kreslí, jiný mluví, další pozoruje nebo zkoumá.
Každé dítě během projektové výuky může uplatnit svoje záliby, znalosti nebo dovednosti z nejrůznějších oblastí a oborů. Samo se může stát garantem a tím, kdo předává informace a sdílí své nadšení vrstevníkům často i starším spolužákům a pedagogům.
Projekt má většinou širší rámec. Může v sobě zahrnovat badatelské otázky, ale i výtvarné, jazykové, sociální nebo pohybové aktivity. Školáci pracují na nějakém výstupu (např. lapbook, plakát, knížka, prezentace).
Během badatelské výuky se děti ptají a objevují. Vycházejí ze své přirozené zvědavosti. Stanovují hypotézy, které následně dokazují. Pozorují, zkoumají, hledají odpovědi. Zaznamenávají výsledky a dělají vlastní závěry. Učitel je spíš průvodcem než tím, kdo dává „správné odpovědi“.
PROJEKTOVÉ TÝDNY NA HUBERTUSCE
Bouda Hubertuska leží v samotném srdci Krkonoš, na úpatí Rýchorského hřebene, 5 kilometrů od podhorské obce Žacléř. Je to jedinečné místo. Jedinečné svojí polohou, jedinečné vším, co nám umožňuje.
Vedeme školáky k samostatnosti, učíme je postupně vystupovat z komfortní zóny. Daleko od zázemí a komfortu, na který jsou zvyklí, daleko od elektronických zařízení, kterým věnují mnoho svého osbního volna. V rámci projektových týdnů se učí postarat nejen sami o sebe, ale také o svoje kamarády.
OSTATNÍ PROJEKTOVÉ DNY
V LABORATOŘÍCH UJEP FAKULTY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ I VE ŠKOLE.
SEPAROVÁNÍ DNA
CESTUJEME PO SVĚTĚ: EGYPT, NOVÝ ZÉLAND
STAROVĚKÉ ŘEMESLO
BRUKVOVITÉ ROSTLINY A ZPRACOVÁNÍ ZELÍ
SPOLEČNÉ VAŘENÍ
DEN ZEMĚ NA TÉMA "UDRŽITELNÉ ZDROJE"