Projektová výuka je způsob učení, při kterém školáci poznávají svět prostřednictvím reálných témat, která je zajímají.
Aktivně se zapojují, místo toho, aby jen seděli v lavici a poslouchali výklad, – zkoumají, tvoří, ptají se, plánují, hledají odpovědi a spolupracují. Školáci pracují na individuálních i skupinových projektech.
Rozvíjejí nejen své znalosti, ale i dovednosti jako je spolupráce, sestavení a dodržení časového plánu. Učí se vyhledávat a třídit informace, také se učí s informacemi pracovat a především se učí samostatné i týmové práci. Pomocí projektové metody se u školáků rozvíjí kreativita, samostatnost nebo schopnost řešit problémy.
V našem rozvrhu od září 2025 naleznete samostatný předmět Individuální a skupinové projekty na II. stupni, Průřezové projekty i Badatelskou výuku. na I. stupni. Více informací o pilotním ověřování integrovaného školního vzdělávacího programu ZDE.
Žáci učivo lépe chápou a pamatují si ho déle, protože ho zažívají na vlastní kůži.
Učí se v souvislostech, ne jen izolované informace.
Projekty podporují jejich zvědavost a chuť učit se.
Každý žák si může v projektu najít svou roli – někdo rád kreslí, jiný mluví, další pozoruje nebo zkoumá.
Každý žák během projektové výuky může uplatnit svoje záliby, znalosti nebo dovednosti z nejrůznějších oblastí a oborů. Sám se může stát garantem a tím, kdo předává informace a sdílí své nadšení vrstevníkům často i starším spolužákům a pedagogům.
Projekt má většinou širší rámec. Může v sobě zahrnovat badatelské otázky, ale i výtvarné, jazykové, sociální nebo pohybové aktivity. Školáci pracují na nějakém výstupu (např. lapbook, plakát, knížka, prezentace), s odvahou někteří pracují na prezentacích v cizím jazyce.
Během badatelské výuky se žáci ptají a objevují. Vycházejí ze své přirozené zvědavosti. Stanovují hypotézy, které následně dokazují. Pozorují, zkoumají, hledají odpovědi. Zaznamenávají výsledky a dělají vlastní závěry. Pedagog je více průvodcem než tím, kdo předkládá fakta a dává „správné odpovědi“.
PROJEKTOVÉ TÝDNY NA HUBERTUSCE
Bouda Hubertuska leží v samotném srdci Krkonoš, na úpatí Rýchorského hřebene, 5 kilometrů od podhorské obce Žacléř. Je to jedinečné místo. Jedinečné svojí polohou, jedinečné vším, co nám umožňuje.
Vedeme školáky k samostatnosti, učíme je postupně vystupovat z komfortní zóny. Daleko od zázemí a pohodlí, na které jsou zvyklí, daleko od elektronických zařízení, kterým věnují mnoho svého osobního volna. V rámci projektových týdnů se učí postarat nejen sami o sebe, ale také o svoje kamarády.
V týdnu na horách máme možnost pracovat na časově náročnějších projektech, třeba i badatelským způsobem. Od září část týdne II. stupně obohatíme o nový integrovaný předmět Umění.
OSTATNÍ PROJEKTOVÉ DNY
V LABORATOŘÍCH UJEP FAKULTY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ I VE ŠKOLE.
SEPAROVÁNÍ DNA
CESTUJEME PO SVĚTĚ: EGYPT, NOVÝ ZÉLAND
STAROVĚKÉ ŘEMESLO
BRUKVOVITÉ ROSTLINY A ZPRACOVÁNÍ ZELÍ
SPOLEČNÉ VAŘENÍ
DEN ZEMĚ NA TÉMA "UDRŽITELNÉ ZDROJE"