Projektová výuka je způsob učení, při kterém školáci poznávají svět prostřednictvím reálných témat, která je zajímají. Místo toho, aby jen seděly v lavici a poslouchaly výklad, se aktivně zapojují – zkoumají, tvoří, ptají se, plánují, hledají odpovědi a spolupracují.
Školáci rozvíjejí nejen znalosti, ale i dovednosti jako je spolupráce. Učí se vyhledávat a třídit informace, také se učí s informacemi pracovat a především se učí samostatné i týmové práci. Pomocí projektové metody se u školáků rozvíjí kreativita, samostatnost nebo schopnost řešit problémy.
Děti učivo lépe chápou a pamatují si ho déle, protože ho zažívají na vlastní kůži.
Učí se v souvislostech, ne jen izolované informace.
Projekty podporují jejich zvědavost a chuť učit se.
Každé dítě si může v projektu najít svou roli – někdo rád kreslí, jiný mluví, další pozoruje nebo zkoumá.
Každé dítě během projektové výuky může uplatnit svoje záliby, znalosti nebo dovednosti z nejrůznějších oblastí a oborů. Samo se může stát garantem a tím, kdo předává informace a sdílí své nadšení vrstevníkům často i starším spolužákům a pedagogům.
Projekt má většinou širší rámec. Může v sobě zahrnovat badatelské otázky, ale i výtvarné, jazykové, sociální nebo pohybové aktivity. Školáci pracují na nějakém výstupu (např. lapbook, plakát, knížka, prezentace).
Během badatelské výuky se děti ptají a objevují. Vycházejí ze své přirozené zvědavosti. Stanovují hypotézy, které následně dokazují. Pozorují, zkoumají, hledají odpovědi. Zaznamenávají výsledky a dělají vlastní závěry. Učitel je spíš průvodcem než tím, kdo dává „správné odpovědi“.
V LABORATOŘÍCH UJEP FAKULTY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ I VE ŠKOLE.
SEPAROVÁNÍ DNA
CESTUJEME: ITÁLIE
STAROVĚKÝ EGYPT